امام جمعه شیراز با اشاره به ظرفیت تجارت ایران عنوان کرد: ایران می توانند محل ایجاد ارتباطات شرق و غرب جهان باشد و بازرگانان ما باید مسیرهای جدید تجاری برای کشور تعریف کنند.
کد خبر: ۱۰۳۰۷۶۱
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۵ 25 February 2022

تابناک فارس به نقل از شبستان: آیت الله «لطف الله دژکام»، امروز (جمعه 6 اسفند) در خطبه های نماز جمعه شیراز گفت: به گفته مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در گام دوم انقلاب باید معنویت مورد توجه ویژه قرار بگیرد و گام اول نیز بیداری است.

نماینده ولی فقیه در فارس افزود: آنانی که در خواب غفلت باشند نمی توانند به معنویت دست پیدا کنند و پس از بیداری، تفکر نقش مهمی دارد زیرا با تفکر گام موثری برای بهبود وضعیت خود برداریم و معنویت اسلامی، معنویت بر پایه تفکر است.

امام جمعه شیراز اضافه کرد: وجود نظم در جامعه از اهمیت بسزایی برخوردار است و نظم می تواند یکی از قدم های معنوی باشد و امام علی (ع) در بستر شهادت، فرزندان خود و شیعیان را به نظم توصیه فرموده اند و این نشان می دهد که نظم تا چه اندازه با معنویت ارتباط دارد.

وی با اشاره به روز مهندس گفت: روز مهندس به نام دانشمند بزرگ جهان و اسلام، خواجه نصیرالدین طوسی به این روز نامگذاری شده است و قسمتی از کره ماه نیز به نام وی نامگذاری شده است و شخصیت وی از نظر علمی جهانی است و مایه افتخار ماست و این افتخار ناشی از میدان داری این دانشمند بزرگ در زمینه مهندسی، اختر فیزیک و ... وی و توجهش به نظم بوده است و در کنار علم تجربی به علم دینی نیز توجه داشت.

آیت الله دژکام ادامه داد: از تقسیم بندی مسلمانان که خواجه نصیرالدین طوسی و مرحوم فیاض لاهیجی، شاگرد ملاصدرای شیرازی به آن توجه داشته اند، توجه به خداشناسی بوده و در کنار علم توجه به خداشناسی مورد تاکید قرار داشته است و هر علمی به واقع کار خداست که انسان در آن کنکاش می کند.

نماینده ولی فقیه در فارس اضافه کرد: فیلسوفان مسلمان همگی به بررسی کار خدا پرداخته اند و کار خداشناسی، فرمان خداشناسی است و به بررسی و شناخت فرمان خدای متعال است که علوم فقه، اخلاق و ... همگی بررسی و شناخت فرامین خداست.

آیت الله دژکام ادامه داد: علامه «خفری» در مدرسه منصوریه شیراز تحصیل کرد و یکی از رساله های وی در خصوص ستاره شناسی بوده که در آمریکا نیز کتاب آن چاپ شده است و مکتب شیراز تحت تاثیر ملاصدرا برای سال آینده را در اولویت داریم.

وی با اشاره به لزوم ادامه دادن راه امثال خواجه نصیرالدین طوسی توسط جوانان کشور گفت: باید ادامه دهنده راه این بزرگان باشیم و ادامه این راه ی شناختن نظم حاکم در جهان است.

آیت الله دژکام در خطبه دوم نماز جمعه شیراز گفت: افتخار سومین حرم اهل بیت (ع) برگزاری مراسم شهادت حضرت شاهچراغ (ع) و امام موسی کاظم (ع) را به درستی و به شکل مطلوب برگزار کنیم و باید همه مردم شیراز در عزاداری روز شهادت امام هفتم که پدر بزرگوار حضرت شاهچراغ (ع) هستند سنگ تمام بگذاریم و نمود آن در حرم سوم اهل بیت (ع) مشهود باشد و مجاوران حرم پسر گرانقدر امام هفتم، الگوی کشور باشند.

وی ادامه داد: حرم شریف امامزاده ابراهیم (ع) در محله لب آب شیراز یکی از مراکز برگزاری این مراسم است و به دلیل مواجهه و مبارزه حضرت شاهچراغ (ع) از کشن تا محل شهادت ایشان در محل بارگاه مقدس ایشان، امسال در طول این مسیر 12 کیلومتری و مردم شیراز شاهد حرکت خودرویی از مسجد «امام حسن مجتبی (ع)» از مطهری جنوبی تا حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) و گلباران مسیر خواهیم بود.

امام جمعه شیراز با اشاره به برگزاری رویدادهای جهانی با موضوعات اسلام و پیامبر (ص) گفت: کنگره جهانی «محمد (ص) در آئینه ادب و هنر» به میزبانی سومین حرم اهل بیت (ع) اقدام موثری بوده است و روز مبعث نیز شاهد اختتامیه این کنگره جهانی برگزار خواهد شد و در هفت هنر هنرمندان جهان از سراسر جهان، ارسال آثار داشتیم.

وی افزود: 8 اسفند روز «امور تربیتی» است و باید امور تربیتی را همواره در اولویت قرار دهیم تا فرزندان آینده ما ادامه دهنده راه شهدا باشند و نهادهایی مانند بسیج به صورت ویژه در این راستا کار می کند و سایر نهادها به بحث سبک زندگی ایرانی-اسلامی باید نگاه ویژه کنند و امیدواریم شاهد همکاری بیشتر حوزه علمیه و آموزش و پرورش فارس در این حوزه باشیم.

امام جمعه شیراز با اشاره به ظرفیت تجارت ایران عنوان کرد: ایران می توانند محل ایجاد ارتباطات شرق و غرب جهان باشد و بازرگانان ما باید مسیرهای جدید تجاری برای کشور تعریف کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار